راهنمای تعمیر گیربکس اتوماتیک BRILLIANCE H330
H330 محصول مشترک سايپا و برليانس (شريک تجاری BMW) که در شرکت پارس خودرو توليد خواهد شد.این مدل از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره میبرد که توان آن معادل 103 اسب بخار و گشتاور خروجی آن هم برابر با 143 نیوتنمتر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت هم این مدل در دو نسخه 5 سرعته دستی و 6 سرعته AMT عرضه میشود. منبع گیربکس AMT این خودرو هم از شرکت GETRAG آلمان است ، که در حال حاضر از بزرگترین سازندگان این سازه در دنیاست. لازم است توضیح مختصری در رابطه با اصول عملکرد و نام گذاری گیربکس AMT مطرح شود.
گیربکس AMT: عبارت AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION است که به معنی گیربکس دستی اتوماتیک شده میباشد. این سامانه برای نخستین بار در سال 1996 میلادی توسط شرکت BMW به بازار معرفی شد. AMT، همان گیربکس دستی است، با این تفاوت که فرایند تعویض دنده و کلاچ گیری در آن به وسیله یک مجموعه رباتیکی هوشمند انجام میگیرد. در این نوع از جعبهدنده، پدال کلاچ از زیر پای راننده حذف شده است، زیرا عمل کلاچگیری به طور خودکار و توسط یک برنامه کامپیوتری و یک سیستم الکتریکی انجام میشود. دندهها نیز میتواند به صورت خودکار و با هدایت سیستم مدیریت کامپیوتری تعویض شوند، هر چند که راننده نیز میتواند به صورت دستی در کار این سیستم دخالت کرده و دندهها را سبک یا سنگین کند، در این وضعیت نیز فرمان راننده مبنی بر سبک یا سنگین کردن دندهها مانند گیربکسهای موسوم به تیپترونیک و به صورت «+» و یا «-» است و در نهایت فرمان راننده به صورت یک پالس الکتریکی به سیستم میرسد و ادامه کار همچنان بر عهده واحد مدیریت کامپیوتری و مجموعه الکتریکی است. در سطح بینالمللی این سیستم جزو سیستمهای پیشرفته محسوب شده و از جایگزینهای سیستم دستی به حساب میآید. مزیت اصلی این سیستم شامل قیمت کم، سادگی تعمیر و نگهداری و کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و بالابردن عمر قطعات خودرو و نیز راحتی در رانندگی است.
فایل تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروی برلیانس که توسط سایپا تولید شده در زیر آورده شده است.