عیب یابی صحیح سنسور اکسیژن
ارتباط همزمان سنسور با جریان هوای داغ اگزوز و هوای آزاد باعث تولید اختلاف پتانسیل ( ولتاژ ) در سنسور شده و سیگنال حاصل از این اختلاف پتانسیل به ECU گزارش می گردد . برای اینکه سنسور اطلاعات صحیح به ECU گزارش نماید باید به اندازه کافی گرم شود ، این گرمایش توسط گرمکن ( هیتر ) بکار رفته در سنسور و جریانی که از ECU به آن می رسد تامین می گردد. ECU بر اساس اطلاعات سنسور ، غنی یا رقیق بودن سوخت را تشخیص می دهد .
در استاندارد EOBD برای کنترل آلایندگی و صحت عملکرد کاتالیست از سنسور اکسیژن دوم ( پایین دست ) استفاده می شود. ECU بر اساس اختلاف گزارش های دو سنسور اکسیژن بالا و پایین سلامت کاتالیست را تشخیص داده و در صورت خرابی آن ، چراغ چک روشن می نماید . ( فعلاٌ در خودروهای پراید ، تیبا و زامیاد روشن شدن چراغ چک در اثر خرابی کاتالیست و قطعات اجباری مشمول استاندارد EOBD فعال نشده است .) بررسی سنسورهایی که در نمایندگی ها تعویض شده اند نشان می دهد که اغلب سنسورها ی تعویض شده سالم بوده و به اشتباه تعویض شده اند . با وجود اینکه خطاهای مربوط به سنسور اکسیژن و گرمکن آن در دستگاه عیب یاب به وضوح توضیح داده شده است ، متاسفانه مشاهده می گردد در رویه عیب یابی ، تعمیرکاران محترم به این مساله دقت نمی نمایند.
اطلاعیه فنی زیر عیب یابی صحیح سنسور اکسیژن را تشریح می کند .
دانلود روش عیب یابی سنسور اکیسژن گروه X100