0 
خودروی هیبریدی
خودروی هیبریدی

خودروی هیبریدی

حتما برایتان پیش آمده که زمان زیادی را در پمپ بنزین بگذرانید. شاید به خاطر شلوغی و شاید هم بخاطر کند بودن پمپ . این مشکلات بدلیل بنزینی بودن خودروی شماست. البته نه فقط بنزین بلکه کلیه سوخت های فسیلی مشکلات مخصوص به خود را دارند. یکی از راههایی که خودروسازان برای کم شدن مشکلات و آلودگی هوا به آن رو آورده اند ساخت خودروی هیبریدی است.

خودروی هیبریدی چیست ؟
خودروهای هیبریدی چگونه کار می کنند؟
چرا آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند؟
چرا به ازای هر لیتر بنزین 8 تا 12 کیلومتر بیشتر نسبت به خودروهای بنزینی بیشتر می روند؟

جواب این پرسش ها را در طول این مقاله خواهید یافت .

خودروی هیبریدی3

تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند. مثلا در لوکوموتیو ها . بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل – الکتریکی بهره می برند و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل – الکتریک وجود دارند. این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم تراموا وقتی که به سیم های بر ق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند و زمانی که به این کابلهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند. زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معمولا با یکی از سیستم های هسته ای – الکتریکی و یا دیزل – الکتریکی کار می کنند.

به طور کلی تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشین های هیبریدی می گوییم .

بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی – الکتریکی هستند . گرچه بعضی شرکتهای خودروسازی مانند پژو- سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل - الکتریکی نیز تولید کرده اند.در این مقاله بیشتر به خودروهای بنزینی – الکتریکی می پردازیم.

انرژی الکتریکی و انرژی بنزین

خودروهای بنزینی – الکتریکی از نظر کارکرد بین خودروهای بنزینی و الکتریکی هستند . به کمک عکس هایی که در ادامه نشان داده می شود به تفاوتهای بین این دو نوع خودرو خواهیم پرداخت.

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین می باشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است و موتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها می رساند. در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم می کند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها می رساند. برای شما و من یک خودروی مفید خودرویی است که حداقل نیاز های ما را برآورده کند که این نیاز ها می توانند چنین باشند:

  • طی مسافت حداقل 300 مایل ( 482 کیلومتر ) با یک بار سوخت گیری
  • سوخت گیری آسان و سریع

یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را برآورده می کند اما درعوض آلودگی زیادی دارد و یک موتور برقی با اینکه آلودگی خیلی کمی (یا اصلا) ایجاد نمی کند اما این موتور حداکثر بین 50 تا 100 مایل (80 تا 161 کیلومتر) می تواند بین دو شارژ خود برود و مشکل دیگر موتور الکتریکی این است که شارژ شدنش سخت و خیلی زمانبر است. خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از این دو پیشرانه است که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند.

هیبرید بنزین – الکتریسیته

سیستم هیبریدی بنزینی – الکتریکی شامل اجزا زیر است:

موتور بنزینی : موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتور خودروهای بنزینی دارد. ولی این موتور کوچک تر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش آلودگی و افزایش کارایی می شود.

باک بنزین : باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است. بنزین چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000 پوند باتری معادل 1 گالون (7 پوند) بنزین انرژی دارد.

موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کار است و هم به عنوان ژنراتور. به عنوان مثال زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی با استفاده از سرعت در سراشیبی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر می گرداند .

ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکترکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر. ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار می رود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.

باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند. برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که می تواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند (یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

 

خودروی هیبریدی

 
سیستم انتقال قدرت

دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را می توان با هم به روشهای مختلفی ترکیب کرد از جمله : سری و موازی

هیبرید موازی : در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی می رساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی می رساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی هم زمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند و این قدرت به چرخها می رسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باتری ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل هستند. در نتیجه در هیبریدهای موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی نیرو محرکه مورد نیاز را فراهم می کنند.

هیبرید سری : در مقابل هیبرید موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبرید موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می آورد و ژنراتور می تواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است. بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمی دهد.


عملکرد خودروی هیبریدی:

موتور بنزینى در خودروى هیبریدى معمولا کوچکتر از یک خودروى معمولى است و از این رو بهره ورى بیشترى دارد. بیشتر خودروها براى تولید نیروى کافى براى ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهاى کوچک بهره ورى و کارایى می تواند توسط کوچک کردن , سبک کردن قطعات ونیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود پیدا کند. چندین دلیل مبنى بر اینکه چرا موتورهاى کوچکتر کارایى بالاتر و بهره ورى بیشترى نسبت به موتورهاى بزرگتر دارند وجود دارد:
● موتورهاى بزرگتر سنگین تر از موتورهاى سبکتر هستند و انرژى زیادترى در واحد زمان مصرف مى کنند (براى حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از یک سر بالایى)
● پیستون و دیگر اجزاى داخلی سنگین هستند و نیز انرژى زیادترى در واحد زمان نیاز دارند تا در سیلندر بالا و پایین بروند.
● تغییر مان و جابه جایى در داخل سیلندرها بزرگتر است در نتیجه سوخت بیشترى براى هر سیلندر مورد نیاز است.
● موتورهاى بزرگتر معمولا سیلندرهاى بیشترى دارند و هر سیلندر نیز سوخت زیادى مصرف می کند  حتى اگر خودرو در حال حرکت نباشد.


دلایل فوق توضیح مى دهد که چرا دو مدل خودروى مشابه با موتورهاى متفاوت در آزمون سنجش نتایج متفاوتی را بدست مى آورند. اگر هر دو خودرو در حال حرکت در یک اتوبان باشند و در یک سرعت برابر و معین , خودرویى که موتور کوچکترى دارد انرژى کمترى مصرف می کند و هر دو موتور خروجى یکسانى از قدرت را تولید می کنند. ولی موتور کوچکتر از سوخت کمترى استفده می کند که به آن سرعت برسد. اما چطور این موتور کوچک می تواند قدرت مورد نیاز خودروى شما را در مقابل خودروهاى پر قدرت در جاده فراهم کند؟
اجازه بدهید مقایسه اى بین خودروى بنزینی مانند چوى کامارو با یک موتور V8 بزرگ با خودروى هیبریدى ما با یک موتور گازسوز و یک موتور الکتریکى انجام دهید.
موتور گازسوز در خودروى هیبریدى قدرت کافى براى حرکت ماشین در یک بزرگراه را دارد و موتور خودروى کامارو قدرتى بیشتر از قدرت مورد نیاز براى وضعیتهای مختلف دارد. اما زمانی که خودروى هیبریدى نیاز به شتاب داشته باشد و یا نیاز به قدرت بیشترى داشته باشد (بسته به شرایط) این موتور نیاز به کمک پیدا می کند که این کمک از یک موتور الکتریکى و باترى تامین می شود. این سیستم در صورت نیاز نیروى اضافى ضرورى را فراهم می کند. موتورهاى گاز سوز در خودروهاى معمولى براى حداکثر قدرت ممکن ساخته شده اند. درحالى که رانندگان این خودروها در کمتر از 1 درصد از زمان رانندگى از حداکثر قدرت موتور استفاده می کنند. خودروهاى هیبریدى از موتورهاى کوچکترى استفاده می کنند که سایز این موتورها فقط براى مقدار متوسط" حداکثر قدرت نامى" ساخته شده اند تا ماکزیمم مقدار ممکن.
در کنار کوچک بودن و کارایى بیشتر موتور در خودروهاى هیبریدى امروزه براى خودروهاى هیبریدى یک سرى فوت وفن به کار می برند تا بهره ورى سوخت بالا رود. بعضی از این فوت و فن ها براى همه نوع خودرو اعم از هیبریدى و غیرهیبریدى است که به آنها کمک می کند تا کارایى بهترى داشته باشند.

یک خودروى هیبریدى می تواند:

● انرژى را بازیابى و در باترى ذخیره نماید:

هنگامیکه شما پدال ترمز را فشار می دهید , شما در حال تلف کردن انرژى در خودرو هستید. هر چه خودرو سریعتر رود انرژى جنبشى بیشترى دارد. ترمز کردن این انرژى را هدر می دهد و به شکل گرما در مى آورد. در خودروهاى هیبریدى مى توان مقدارى از این انرژى را بازگرداند و در باترى براى استفاده مجدد ذخیره کرد. این کار با سیستم " ترمز احیاء کننده " انجام می گیرد. در این حالت موتور الکتریکى به مانند یک ژنراتور رفتار می کند و ضمن کند شدن حرکت ماشین این انرژى جنبشی را صرف شارژ کردن باترى مى کند.


● بعضى وقتها موتور بنزینى خاموش می شود:

یک خودروى هیبریدى همیشه نیاز به بودن موتور بنزینى ندارد. زیرا یک موتور الکتریکى و باترى نیز دارد. بنابراین بعضى وقتها مى توان موتور بنزینى خودروى هیبریدى را خاموش کرد. براى مثال زمانى که خودرو در مقابل چراغ قرمز توقف کرده است.


● به کاربردن اصول ایرودینامیک براى کاهش نیروى درگ:

وقتى که شما در یک اتوبان رانندگى می کنید بیشترین نیروى موتور شما صرف مقابله با نیروى فشارى هوا می شود که این نیرو به نیروى درگ ایرودینامیک موسوم است. این نیروى درگ می تواند به چندین روش کاهش یابد. یک راه مطمئن براى کاهش این نیرو , کاهش ناحیه جلوى اتومبیل وبه کار بردن اصول ایرودینامیک در آن است. کاهش اشیاء خارجى روى بدنه خودرو و نیز حذف بعضى از آنها می تواند در بهبود ایرودینامیک خودرو موثر باشد. براى مثال بعضى وقت ها جایگزینى آیینه ها با دوربین هاى کوچک می تواند مفید باشد.


● به کاربردن تایرهاى خاص :

تایرهای اکثر خودروها براى سطوح صاف با کمترین نویز بهینه سازى شده اند  و چسبندگى خوبى نیز در اکثر شرایط محیطى دارند. ولى این تایرها موجب به وجود آمدن نیروى درگ مى شوند. خودروهاى هیبریدى از یک تایر مخصوص استفاده مى کنند که سفت تر و پربادتر و نیز فشار زیادترى نسبت به تایرهاى معمولی دارد. نتیجه این کار باعث کاهش نیروى درگ به نصف نسبت به تایرهاى معمولى می شود.


● به کاربردن مواد سبک وزن:

کاهش وزن کل خودرو یکی از راه هاى ساده براى افزایش راندمان و کارایى خودرو است. خودروهاى سبکترزمانى که در حال شتاب گیرى هستند یا در حال بالا رفتن از یک سر بالایى انرژى کمترى نسبت به خودروهاى سنگین ترمصرف مى کنند. مواد کامپوزیت مانند فیبر کربن یا فلزات سبک وزن مانند آلومینیوم و منیزیم مى توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند.


اکنون به تکنولوژى هیبریدى در دو خودروى هوندا insight و تویوتا پریوس می پردازیم. اگرچه هر دو این خودروها جز هیبریدهاى موازى هستند ولى تفاوتهایى با هم دارند. هر دو این خودروها داراى موتور بنزینى و موتور الکتریکى و باترى هستند. اجازه بدهید از هوندا insight شروع کنیم .

 

خودروی هیبریدی

HONDA Insight

طراحى این خودرو که در اوایل سال 2000 در ایالات متحده معرفی شد بر اساس بهترین کارکرد ممکن انجام گرفت . insight با داشتن موتوری با بازده بالا ، خودرویی کوچک ، کم وزن و دارای جاى 2 سرنشین و یک صندلى کودک است . insight داراى برترین رتبه سنجش EPA در میان خودروهاى هیبریدى شد. این مدل از هوندا از نوع خودروهای هیبریدى موازى است .به عبارت دیگر موتور الکتریکى به موتور بنزینى متصل می باشد . هوندا این سیستم را "جمع کننده کمک موتور" مى نامد. گیربکس های استفاده شده در این خودرو به صورت 5 سرعته دستى یا CVT (انتقال قدرت پیوسته اتوماتیک) است. موتور الکتریکى insight به سه روش به موتور بنزینى کمک مى کند :


● نیروى اضافى را در زمان شتابگیرى و یا بالا رفتن از سر بالایى تامین مى کند.
● سیستم " ترمز احیاء کننده " را در زمان کاهش سرعت خودرو به منظور بازیابى انرژى فعال نماید.
● موتور بنزینى را روشن می کند (حذف نیاز به استارتر)


ولى موتور الکتریکى به تنهایى نمى تواند نیروى مورد نیاز براى حرکت خودرو را فراهم نماید و موتور بنزینى نیز باید روشن باشد تا موجب حرکت خودرو شود. یکی از تفاوتهای insight با پریوس همین است, پریوس تنها با کمک موتور الکتریکی نیز می تواند حرکت کند .هوندا براى کسب بهترین کارایى کارهایى را انجام داده که ازمهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :


● کاهش وزن : insight با وزن 1900 پوند (862 کیلوگرم) از بدنه  و ساختار آلومینیومى سبک وزن ساخته شده است  که این مقدار 500 پوند یا 227 کیلوگرم کمتر از سبکترین هوندا سیویک است.


● استفاده از موتور کوچک و پر بازده :

موتورسه سیلندر insight که در شکل زیر مشاهده مى کنید تنها 124 پوند (56 کیلوگرم) وزن دارد . این موتور 1 لیتری 67 اسب بخار نیرو را در  5700 rpm تولید مى کند. اگر نیروى اضافى ناشى از موتور الکتریکى را نیز در نظر بگیرید این خودرو قادر خواهد بود از 0 تا 60 مایل برساعت را در 11 ثانیه بپیماید. با در نظر گرفتن موتورالکتریکى نیروى موتورها به 73 اسب بخار در 5700 rpm مى رسد. اگر مقایسه اى بین موتور بنزینى به تنهایى با مجموع موتور بنزینى والکتریکى انجام دهیم به این نتیجه می رسیم که موتور الکتریکى تنها 6 اسب بخار به قدرت موتور مى افزاید در حالى که تاثیر واقعى موتور الکتریکى بیش از این مقدار است. قدرت موتور الکتریکى در خودروى insight  معادل 10 کیلو وات یا 13 اسب بخار  در 3000 rpm می باشد.

HONDA HYBRIE ENGINE


مقدار تاثیر واقعى موتور الکتریکى را مقدار ماکزیمم گشتاور روشن می کند. بدون موتور الکتریکی , insight به ماکزیمم گشتاور 66 پوند – فوت در 4800 rpm مى رسد وبا موتور الکتریکى ماکزیمم گشتاور به 79 پوند – فوت در 1500 rpm مى رسد که 13 پوند – فوت نیز که اختلاف این دو گشتاور است همان تاثیر واقعى موتور الکتریکی است.


● ایرودینامیک :

هوندا insight به شکل قطره اشک طراحى شده به طوری که پشت خودرو باریکتر از جلوى آن است . چرخ هاى عقب توسط جزیى از بدنه و بعضی از قطعات زیرین ماشین توسط پانلهاى پلاستیکى پوشانده شده تا شکلى صاف را تشکیل دهد. این عوامل باعث کاهش ضریب درگ به 0.25 مى شود و این خودرو جزء ایرودینامیک ترین خودروها در بازار است . زمانی که شما در حال حرکت در اتوبان هستید موتوربنزینى با تمام قدرت کار مى کند و زمانی که سرعت خود را کاهش پیدا کند ( توسط ترمز کردن یا رها کردن پدال گاز ) موتور الکتریکى مانند ژنراتور مقدارى از الکتریسیته را برای شارژ باترى استفاده مى کند.
نکته دیگر در مورد insight این است که مانند سایر خودروها سیستم انتقال قدرت از موتور به وسیله کلاچ جدا شده است . این بدین معنى است که اگر شما در حال کم کردن سرعت خود باشید و کلاچ را نگه دارید و یا با دنده خلاص سرعت خود را کاهش دهید ، موتور الکتریکى و سیستم " ترمز احیاء کننده " نخواهد توانست انرژى الکتریکى ناشى از این کم شدن سرعت را به باترى منتقل کند.


اکنون اجازه دهید که نگاهى به تکنولوژى تویوتا پریوس بیندازیم که سیستمى به کلى متفاوت از هوندا insight دارد .

toyota prius 2004 2009

TOYOTA PRIUS

تویوتا پریوس اواخر سال 1997 در ژاپن  تولید شد. پریوس هیبریدی از سیستم موتور و انتقال قدرت به صورت هیبرید موازى استفاده کرده است که بعضى از مزایاى هیبریدهاى سرى را نیز داراست و این کمپانی آن را سیستم هیبریدى تویوتا نامیده است . یک سدان 4 در 5 نفره که موتور و سیستم انتقال قدرت آن طورى است که توانایى رسیدن به سرعت 15 مایل بر ساعت (24 کیلومتر بر ساعت) را فقط با موتورالکتریکى داراست. پریوس در سال 2004 در آمریکاى شمالى به عنوان خودروى سال برگزیده شده است. وزن پریوس 2900 پوند (1315 کیلوگرم) است و فضاى درونى و فضاى صندوق عقب آن از تویوتا کرولا بیشتر است. تویوتا براى رسیدن به بهره ورى و کاهش آلایندگى 2 کار را انجام داد:


● موتور بنزینى فقط زمانى کار مى کند که به یک سرعت مشخص برسد . به عبارت دیگر براى کاهش آلودگى پریوس مى تواند به سرعت 15 مایل بر ساعت (24 کیلومتر بر ساعت) بدون استفاده از موتور بنزینى برسد. موتور بنزینى فقط زمانى روشن مى شود که خودرو از یک سرعت معین بگذرد.


● به کار بردن یک دستگاه تقسیم قدرت بى همتا: موتور بنزینى مى تواند طورى تنظیم شود تا در یک سرعت معین بیشترین بهره ورى را داشته باشد ." دستگاه تقسیم قدرت " در پریوس اجازه مى دهد که موتور در همه زمانها در حالت بیشترین کارایى در یک رنج سرعتى خاص باشد.


پریوس داراى موتور 1.5 لیترى است که 76 اسب بخار را در ماکزیمم دور 5000 دور بر دقیقه به دست مى آورد. موتور الکتریکى در پریوس داراى 67 اسب بخار قدرت براى 1200 تا 1540 دور بر دقیقه می باشد و قادر است گشتاور 295 پوند – فوت را از 0 تا 1200 دور بر دقیقه تولید کند که نیروى کافی را براى حرکت خودرو بدون دخالت موتور بنزینى فراهم مى کند .
دستگاه " تقسیم کننده قدرت " قلب پریوس است. این جعبه دنده هوشمند که به موتور بنزینى متصل است به خودرو اجازه مى دهد تا مانند یک خودروی هیبریدى موازى باشد که در آن موتور الکتریکى مى تواند به تنهایى به سیستم انتقال قدرت نیرو وارد کند و موتوربنزینى نیز مى تواند به تنهایى و یا با موتور الکتریکى نیروى مورد نیاز خودرو را تامین کند. دستگاه " تقسیم کننده قدرت "  اجازه مى دهد که خودرو مانند یک خودروى هیبریدى سرى باشد که در آن موتور بنزینی مى تواند باترى ها را شارژ کند و یا نیروى مورد نیاز براى چرخ ها را فراهم کند. همچنین تقسیم کننده قدرت مى تواند به صورت انتقال قدرت پیوسته یا CVT عمل کند که این عمل باعث حذف نیاز به انتقال قدرت دستى یا اتومات مى شود. و سرانجام با توجه به اینکه تقسیم کننده قدرت اجازه روشن شدن موتور توسط  ژنراتوررا می دهد باعث حذف استارتر مى گردد .


دستگاه تقسیم قدرت یک مجموعه دنده خورشیدى است موتور الکتریکى به چرخ دنده حلقه ای از مجموعه دنده متصل است و اغلب به صورت مستقیم به دیفرانسیل متصل مى گردد. بنابراین سرعت موتور الکتریکى و چرخش دنده حلقه ای سرعت خودرو را تعیین مى کند.

PRIUS GEAR

ژنراتور به چرخ دنده خورشیدى از مجموعه دنده ها متصل است و موتور بنزینى یا گاز سوز نیز به حامل خورشیدى(planet carrier) متصل است.سرعت چرخ دنده حلقه ای به سه جزء گفته شده بستگى دارد. بنابراین همه این اجزاء با هم در تمام زمانها کار مى کنند تا سرعت خروجى را کنترل کنند. هنگام شتاب گرفتن ابتدا موتور الکتریکى و باترى ها تمام نیروى مورد نیاز را تامین مى کنند. چرخ دنده حلقه ای که متصل به موتور الکتریکى است همزمان با حرکت کردن موتور الکتریکى مى چرخد. حامل خورشیدى که به موتور بنزینى متصل است ثابت است زیرا موتور بنزینى هنوز روشن نشده است. زمانى که چرخ دنده حلقه ای شروع به چرخیدن کند باعث می شود که ژنراتور و چرخ دنده خورشیدى نیز شروع به چرخیدن کند. زمانى که شتاب بیشترى مى گیرید ژنراتور با سرعتى مى چرخد که بتواند نیروى مورد نیاز براى موتور الکتریکى را فراهم کند. البته هنوز موتور بنزینى فعال نشده است. وقتى به سرعت 40 مایل بر ساعت یا 64 کیلومتر بر ساعت مى رسید موتور بنزینى نیز روشن مى شود. در حالى که موتور بنزینى روشن است ژنراتور سرعت موتور الکتریکی را طورى تغییر مى دهد که با سرعت موتور بنزینى تطبیق پیدا کند و در خروجى سرعت با هم برابر باشند.
همانند هوندا insight , تویوتا پریوس هرگز نیاز به شارژ دوباره ندارد. زیرا ژنراتور همیشه و به طور اتوماتیک سطح شارژ در باترى ها را کنترل مى کند و در صورت کم بودن شارژ مى کند. هم هوندا و هم تویوتا گارانتی هاى طولانى برای قطعات هیبریدى خود وضع کرده اند. هوندا 8 سال یا 80000 مایل گارانتى بیشتر قسمتهاى انتقال قدرت و موتور وتجهیزات هیبریدى را داراست و تویوتا نیز 8 سال یا 100000 مایل گارانتى باترى و سیستمهاى هیبریدى را دارد. موتور و باترى در این خودروها نیاز به هیچگونه نگهدارى وبازنگرى ندارد . اگرچه در صورت اتمام گارانتى اگر نیاز به تعویض باتری ها گرفتید ڇندین هزار دلار خرج بر مى دارد. کسب نیروى هیبریدى مطمئنا پیچیده تر از تنها نیروى بنزینى و یا تنها نیروى الکتریکى است. در بخش بعدى بررسى خواهیم کرد که چرا تکنولوژى هیبریدى مورد علاقه همه مشتریان و هم خودروسازان قرار گرفته است.

ترجمه و تدوین : مسعود معظم

 

hybrid play

 ویدئوی عملکرد موتور در خودروهای هیبریدی

 

 

نوشتن دیدگاه