0 
تزریق آب درون سیلندر
تزریق آب درون سیلندر

تزریق آب درون سیلندر

هرچند که تزریق آب، فناوری جدیدی نیست و سال‌ها در هواپیماهای جنگی مورداستفاده بوده است، اما به مرور زمان در ساختار خودروهای مسابقه‌ای یا توربوشارژرها، راه یافته است.بدون شک الان به این فکر می‌کنید که آب و آتش دو عنصر کاملا متضاد یکدیگر هستند، پس چطور می‌توان با تزریق آب به داخل سیلندر، انفجار و قدرت مطلوبی داشت.در حقیقت پروژه تزریق آب جوش درون سیلندرها به رهبری "بوش" آلمان، پروژه و ایده‌ای کاملا نوین است که تا به اینجای کار نتایج نسبتا مطلوبی از آن حاصل شده و قرار است تا پایان سال 2019 میلادی به طور گسترده عملیاتی شود. هدف اصلی از توسعه این پروژه، کاهش مصرف سوخت موتور در کنار کاهش گازهای آلاینده محیط زیست است، در صورتی که حتی 1 اسب بخار هم از قدرت تولیدی موتور کاسته نمی‌شود.

 

تزریق آب درون سیلندر

پیشرانه‌ای که برای تست پیش قدم شده است تا پروژه "تزریق آب در محفظه احتراق" بر روی آن آزمایش شود. از نوع 3 لیتری توربودقلوی شش سیلندر با حداکثر قدرتی 500 اسب بخاری و گشتاوری 600 نیوتن متری است که بر روی مدل M4 GTS مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فناوری تزریق آب کمپانی بوش که در M4 GTS مورد استفاده قرار گرفته، اولین سیستم در نوع خود می باشد که در یک اتومبیل تولید انبوه به کار گرفته شده است.

 

تزریق آب درون سیلندر

 

تاکنون M4 GTS تنها خودرویی بوده که به این فناوری مجهز شده، اما ظاهرا بوش قرار است در این رویه تغییراتی ایجاد کرده و فناوری خود را در اختیار سایر سازندگان نیز قرار دهد.

اصلی ترین مزیت این سیستم، کاهش دمای احتراق در موتور است. در این فناوری به مخلوط سوخت و هوا، آب هم اضافه می شود که این امر باعث کاهش دمای مخلوط شده و نسبت تراکم را بالاتر می برد. با بالاتر رفتن نسبت تراکم انفجار ایجاد شده درون سیلندر قدرت بیشتری تولید می کند. طبق گفته های کمپانی بوش، این امر باعث کاهش میزان آلایندگی تا 4% و بهبود میزان مصرف سوخت تا 13 درصد در شرایط واقعی می شود.


تزریق آب درون سیلندر

اگر چه مزایای استفاده از سیستم تزریق آب زیاد است، اما مکانیسم ساده ای دارد. در این سیستم ابداعی، آبی که درون یک محفظه کوچک دارد بصورت خیلی رقیق شده به درون منیفولد مکش اسپری می شود.بر اساس گفته های کمپانی بوش، 5 لیتر آب برای طی مسافت 3000 کیلومتری کافی است. در صورت اتمام آب نیز مشکلی بروز نکرده و عملکرد موتور همانند سایر موتورهای معمولی، عادی خواهد بود.ناگفته نماند آبی که در این سیستم به کار می رود، آب مقطر است که می توان از فروشگاه های مختلف آن را تهیه کرد.

 

تزریق آب درون سیلندر

در نمونه اولیه توسعه یافته توسط بی ام وی، آب مورد نیاز محفظه از میعان حاصل شده در سیستم تهویه مطبوع تامین می شد؛ اما در M4 GTS راننده باید بصورت دستی این محفظه را با آب پر کند.
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تزریق آب علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث بهبود عملکرد موتور نیز می شود. نسخه GTS بی ام وی M4 در مقایسه با M4 معمولی 80 اسب بخار قدرت بیشتری دارد که مسلما بخشی از این قدرت بیشتر به دلیل بهره گیری از سیستم ابداعی بوش حاصل شده است. این کمپانی ادعا می کند که در صورت استفاده از سیستم تزریق آب، خودروسازان می توانند انتظار افزایش 5 درصدی را در نیروی خروجی موتور داشته باشند.


تزریق آب درون سیلندر

در حال حاضر بوش تنها شرکتی است که فناوری تزریق آب را در اختیار دارد. بعد از موفقیت این سیستم بر روی M4 GTS این کمپانی تصمیم گرفته آن را در اختیار سایر خودروسازان نیز قرار دهد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه