0 
Active Grille Shutter System
Active Grille Shutter System

سیستم جلو پنجره با پره های فعال

همانطور که می دانید در خودروهایی که با موتور احتراق داخلی کار می کنند ، هوا از طریق پنجره مشبک و از طریق فن خنک کننده رادیاتور به داخل محفظه موتور کشیده می شود . البته در حین حرکت خودرو بدون کارکردن فن رادیاتور نیز برخورد هوا با رادیاتور باعث خنک شدن موتور می گردد. برخورد هوا با رادیاتور آب باعث خنک شدن آب درون رادیاتور و طبیعتا خنک شدن موتور خودرو می شود . با افزایش سرعت خودرو مقدار هوای وارد شده به موتور از جلو پنجره بیشتر بوده که این موضوع  باعث تاثیر در سیستم آیرودینامیکی خودرو شده و کاهش سرعت و افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد .

aerodynamics car

 

AGS ) Active Grill Shutter )

سیستم جلو پنجره با پره های فعال  به منظور کاهش مصرف سوخت و بهبود ضریب آیرودینامیک خودرو استفاده می شود. بدین معنی که کنترل یونیت موتور (ECM) در شرایط مختلف، دریچه های جلوی رادیاتور را کنترل می کند و در زمان سرد بودن موتور این دریچه ها بسته نگه می دارد تا موتور سریع تر گرم شود. همچنین در سرعت های بالا برای کاهش ضریب آیرودینامیک و هدایت بهتر هوا در خودرو و کاهش مصرف سوخت نیز این دریچه ها می تواند در حالت بسته یا نیمه بسته قرار گیرد، میزان باز بودن این دریچه ها با توجه به دمای آب موتور، سرعت خودرو و پارامترهای دیگر توسط کنترل یونیت موتور کنترل می گردد.

AGS 1

شرایط مختلف کار AGS

هنگامی که خودرو متوقف و یا سوئیچ خودرو بسته است این دریچه به صورت کامل باز است . با باز شدن سوئیچ ، ECM ابتدا جهت بررسی عملکرد دقیق AGS یکبار آنرا بسته و باز می نماید . این عمل مانند Initialing  دریچه گاز برقی است . سپس ECM بلافاصله دریچه را به صورت کامل می بندد و تا زمانی که سرعت خودرو به 22 کیلومتر در ساعت برسد این دریچه به صورت کامل بسته می ماند . البته این موضوع با در نظر گرفتن دمای مایع خنک کننده ، دمای روغن موتور و گیربکس نیز می باشد .

ags poeration

به عنوان مثال در خودروی نیسان ورسا( NISSAN Versa-Note )  وقتی سرعت خودرو بین 30 تا 140 کیلومتر در ساعت ، دمای مایع خنک کننده حدود 95 درجه سانتیگراد ، دمای روغن موتور حدود 140 درجه سانتیگراد ، دمای روغن گیربکس حدود 135 درجه سانتیگراد و فشار گاز کولر 1.18 Mpa باشد ، حالت طبیعی خودرو بوده و دریچه های گریل کاملا بسته می باشد . با افزایش سرعت خودرو ECM دریچه را بصورت نیمه باز در می آورد . این عمل علاوه بر حفظ حالت آیرودینامیک خودرو باعث جلوگیری از گرم شدن بیش از حد خودرو نیز می گردد.

 

AGS OPEN AGS CLOSE

 

 

خرابی سیستم AGS در کنترل یونیت خودرو با کد خطای P059F نمایش داده می شود که در پایان این مقاله راهنمای رفع عیب جهت دانلود قرار دارد . نکته مهم در رابطه با عیب یابی این سیستم می توان به یخ زدگی و یا کثیف بودن بیش از حد و یا گیر کردن شی خارجی بین پنجره اشاره نمود .

 

AGS3

 
دانلود راهنمای رفع خطایP059F

 

ACTIVE GRILL

 

 ترجمه و تدوین : مسعود معظم

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه